Odpady energetyczne od lat stanowią poważne zasoby materiałów dla budownictwa drogowego, a nie są jednak wystarczająco wykorzystane. Aktualnie takie podejście wpisuje się w koncepcję „Gospodarki o obiegu zamkniętym” zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów.
Projektowana i realizowana w Polsce sieć dróg i autostrad wchłonęła już dużą ilość materiałów, którymi tradycyjnie są kruszone skały – tłucznie, klińce itd. Tak duże zużycie materiałów naturalnych (tabela 1) wpływa degradująco na środowisko i walory krajobrazowe miejsca ich poboru. Ponadto pozyskiwanie, przetwórstwo i transport tych materiałów jest kosztowne. Podbudowy drogowe są tą częścią konstrukcji drogi, która wchłania największą ilość tych surowców. Podobnie wymiana gruntu pociąga za sobą duże nakłady ekonomiczne związane z odspojeniem gruntu rodzimego i jego wywiezieniem na miejsce odkładu, a następnie przywiezieniem i wbudowaniem odpowiedniego materiału.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.