Projektant powinien uwzględnić przy wymiarowaniu nawierzchni aspekty obciążenia przez dobór odpowiedniego materiału, technologii czy dodatkowego wzmocnienia konstrukcji. Z artykułu dowiesz się jakie czynniki wpływają na trwałość eksploatacyjną drogi oraz na co szczególnie uważać przy projektowaniu optymalnej konstrukcji nawierzchni z wykorzystaniem Katalogów.
Wymiarowanie nawierzchni – czyli projektowanie – jak każdej konstrukcji – wymaga określenia obciążenia. Dla nawierzchni drogowej – oprócz obciążenia jednostkowego (sygnalizowanego w pierwszej części) – istotna jest krotność tego obciążenia w zakładanym czasie eksploatacji nawierzchni – 10, 20 czy 30 lat, czy też w innym przyjętym przez projektanta w uzgodnieniu z inwestorem. Klasyfikacja obciążenia w tym aspekcie wyrażona została Kategorią Ruchu (KR) w zakresie od KR1 do KR7 wyrażaną sumaryczną liczbą równoważnych osi standardowych 100 kN w całym okresie projektowym (lub 115 kN dla nawierzchni sztywnych). Kategorię ruchu obliczamy zgodnie z metodyką przyjętą w Katalogach ([1] i [2]) na podstawie sumarycznej liczby pojazdów rzeczywistych w całym okresie projektowym – liczba ta może być wartością umowną, może być wynikiem pomiarów ruchu lub pomiarów i prognozy ruchu.
Kryterium poprawności projektu konstrukcji nawierzchni jest jej trwałość eksploatacyjna, czyli (zgodnie z [3]) nawierzchnia jezdni powinna być tak projektowana, aby stan graniczny nośności i przydatności do użytkowania nie był przekroczony w założonym okresie jej eksploatacji, tzn.:
- przy ocenie stanu granicznego nośności wartość zastępczego modułu sprężystości nawierzchni stanowi nie mniej niż 50% wartości początkowej, a nie więcej niż 20% powierzchni pokryte jest pęknięciami zmęczeniowymi o rozwartości większej niż 2 mm,
- stan graniczny przydatności do użytkowania uważa się za utrzymany, jeżeli powstałe uszkodzenia umożliwiają jeszcze bezpieczne użytkowanie nawierzchni w zakresie równości podłużnej, równości poprzecznej i właściwości przeciwpoślizgowych (wg kryteriów ujętych w [3]).
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.