Modernizacja dróg gminnych stanowi element zadania ciążącego na każdej gminie mocą art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 713). Powyższe skutkuje koniecznością sukcesywnego udzielania przez gminy zamówień na modernizację dróg lokalnych. Taki stan skłania do poszukiwania rozwiązań, które umożliwią połączenie sił z innymi gminami, m.in. w celu ograniczenia kosztów oraz profesjonalizacji udzielania zamówień na realizację tychże robót.
Współpraca przy udzielaniu zamówień
Zamówienia wspólne, powszechnie znane pod nazwą zamówieniowych grup zakupowych, w najszerszym zakresie kojarzone są z nabywaniem energii elektrycznej. Niemniej jednak ograniczenie współpracy w zakresie zakupowym do wskazanej kategorii zamówień wydaje się nieuzasadnione. Praktyka wskazuje, że gminy mogą osiągać korzyści, m.in.: wykorzystując mechanizm zamówień wspólnych przy nabywaniu usług z zakresu odbioru odpadów komunalnych, robót budowlanych na obiektach kubaturowych (np. termomodernizacja) czy modernizacji dróg. Taką współpracę może podjąć zarówno kilka gmin, jak również możliwe jest jej zawiązanie przez jednostki samorządu terytorialnego różnego szczebla, np. gminy oraz powiaty. Poziom efektywności wspólnego udzielania zamówień uzależniony jest od wielu czynników o charakterze prawnym, jak i pozaprawnym (m.in. uwarunkowania rynkowe, konkurencyjność na rynku lokalnym, kompetencje miękkie pracowników poszczególnych urzędów).
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.