W obliczu narastających wyzwań w utrzymaniu i modernizacji infrastruktury drogowej w Polsce, technologia
SMA 16 JENA stanowi przełomowe rozwiązanie dla dróg samorządowych. Prosta, skuteczna i sprawdzona w praktyce
jednowarstwowa nawierzchnia oferuje realne korzyści technologiczne, ekonomiczne i środowiskowe.
JEDNA WARSTWA – WIELE KORZYŚCI
Podstawą technologii SMA JENA jest wykorzystanie mastyksowo-grysowej mieszanki asfaltowej o nieciągłym uziarnieniu z optymalną zawartością lepiszcza drogowego. Dzięki gruboziarnistym kruszywom możliwe jest ułożenie nawierzchni w jednej warstwie o grubości od 5 do 10 cm, co eliminuje konieczność stosowania tradycyjnych, dwuetapowych konstrukcji. Taki układ upraszcza proces budowy i znacząco go przyspiesza – nawet o 40%, skracając czas zamknięcia odcinka robót, zmniejszając znacznie uciążliwości dla mieszkańców i użytkowników dróg.
Bezpieczeństwo i trwałość i na lata
Wielu zarządców dróg wybiera tę technologię ze względu na bezpieczeństwo. Dzięki zwiększonej szorstkości i odpowiedniej makroteksturze, współczynnik tarcia wzrasta o 15–25%, a woda po deszczu jest dobrze odprowadzona z nawierzchni. Przekłada się to na lepszą przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Nawierzchnia SMA 16 JENA wyróżnia się wyjątkową odpornością na koleinowanie – po 10 latach głębokość koleiny będzie niższa nawet o 60% w porównaniu z klasycznymi warstwami asfaltowymi z betonu asfaltowego. Mocna struktura mieszanki zabezpiecza nawierzchnię przed deformacjami generowanymi przez pojazdy ciężarowe i zaawansowany sprzęt rolniczy.
Nie bez znaczenia jest także trwałość materiału – większa zawartość mastyksu asfaltowego oznacza dłuższe zachowanie elastyczności i mniejszą podatność na spękania termiczne. Z kolei szczelna, struktura chroni przed degradacją wywołaną przez wodę, mróz i sól drogową.
EKONOMIA I EKOLOGIA
Technologia SMA JENA została zaprojektowana z myślą o optymalizacji kosztów budowy i eksploatacji dróg oraz o zrównoważonym rozwoju. Umożliwia wykorzystanie do 20% granulatu asfaltowego z recyklingu zużytych nawierzchni, co zmniejsza zużycie surowców pierwotnych i pozwala na oszczędności i redukcję emisji CO2 o 10–20% na kilometr drogi. Co więcej, uproszczony proces układania skraca czas pracy sprzętu i zmniejsza zużycie paliwa – oszczędności sięgają nawet 30%.
W perspektywie długoterminowej SMA 16 JENA oferuje również niższy o 20–30% całkowity koszt cyklu życia nawierzchni (LCC), w porównaniu do klasycznych rozwiązań. To efekt rzadszych remontów – okres międzyremontowy wydłuża się z 8 do 15 lat.
SPRAWDZONE ROZWIĄZANIE, SZEROKIE ZASTOSOWANIE, ROZWOJOWE
W Polsce zrealizowano już ponad 2500 kilometrów dróg z wykorzystaniem technologii SMA 16 JENA. Rozwiązanie to znajduje zastosowanie nie tylko na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich, lecz także w projektach o podwyższonych wymaganiach – takich jak drogi wojskowe, zjazdy z dróg głównych, dojazdy do terenów leśnych czy trasy wykorzystywane do transportu drewna.
Skrócony czas budowy sprawia, że technologia ta doskonale nadaje się do szybkich remontów oraz napraw infrastruktury drogowej po klęskach żywiołowych, takich jak powodzie. Z kolei podwyższona pojemność cieplna mieszanki SMA 16 JENA umożliwia jej prawidłowe układanie i zagęszczanie nawet podczas późnojesiennych prac remontowych.
Dzięki wysokiej odporności mechanicznej oraz trwałości nawierzchni, SMA 16 JENA świetnie sprawdza się wszędzie tam, gdzie drogi narażone są na duże obciążenia i intensywną eksploatację.
NOWA JAKOŚĆ W ZASIĘGU RĘKI RETENMAIER
Polska opracowała kompleksowy poradnik dla zarządców i wykonawców dróg samorządowych, zawierający wzorcową specyfikację techniczną oraz praktyczne wskazówki wdrożeniowe, które dostępne są do pobrania na stronie internetowej www.sma16jena. To ukłon w stronę tych, którzy chcą budować trwale, nowocześnie i ekonomicznie – bez kompromisów w zakresie jakości.
SMA 16 JENA – najważniejsze korzyści w skrócie:
- Jedna warstwa zamiast dwóch – szybsze o 40% wykonanie
- 25% niższe koszty robocizny i sprzętu w czasie układania ` Większe bezpieczeństwo – lepsza przyczepność dzięki wysokiej szorstkości
- Odporność na koleiny i spękania – nawet po 10 latach
- Trwałość i odporność na zmęczenie, wodę , mróz i sól
- Do 20% udziału granulatu asfaltowego z recyklingu
- Niższa emisja CO2 i oszczędność paliwa
- Do 30% niższy koszt utrzymania w cyklu życia (LCC)
- Zalecana do wymagających zastosowań – zjazdy, drogi leśne, wojskowe i przemysłowe,
- Ponad 2500 km zastosowań w Polsce – potwierdzona skuteczność
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.